czwartek, 26 listopada 2015

Pamięciowy zawrót głowy


Pamięć to zdolność do rejestrowania i ponownego przywołania wrażeń zmysłowych, skojarzeń i informacji, rządzi się swoimi prawami, a przecież to ona odgrywa najważniejszą rolę w procesie uczenia się. Należy więc zwrócić uwagę na kilka faktów, dzięki którym nauka stanie się bardziej efektywna.


-Świeżo zapamiętane informacje są łatwiejsze do odtworzenia.
-Na początku nauki efektywność jest największa, później maleje, by wzrosnąć na końcu. Cały okres nauki należy podzielić na przedziały o właściwej długości.Na tyle długie, by zapoznać się z danym materiałem i dobrze wykorzystać okres wysokiej efektywności. Na tyle krótkie, by spadek efektywności nie był dotkliwie odczuwalny. Czas nauki powinien trwać w granicach, od 35 do 60 minut, z przerwą od 4 do 8 minut.
- Treści często się powtarzające zostają zapamiętane skuteczniej.
- Skutecznie zapamiętujemy to, co jest oryginalne i odbiegające od schematu, rzeczy dziwne, śmieszne i absurdalne. Przy uczeniu się i powtarzaniu należy zwrócić uwagę na dokładne zrozumienie materiału.

Nasuwa się więc pytanie, jak poprawić naszą pamięć?
 Po pierwsze -odpręż się! Nasz mózg by trwale zapamiętywać informacje, a potem odtwarzać je w danej chwili potrzebuje umiejętności zrelaksowania się. Często w chwilach stresujących, gdy wywierana jest na nas duża presja, mamy tak zwaną czarną dziurę.
Po drugie- Skoncentruj się! W procesie uczenia i zapamiętywania najbardziej przeszkadza nam rozproszenie uwagi. Dzieje się tak, gdyż próbujemy robić wiele rzeczy jednocześnie, przez co tracimy więcej czasu, niż gdybyśmy robili dane rzeczy jedna po drugiej. Ćwiczenie pamięci wymaga spokoju, więc wszystkie rozpraszające nas obiekty jak telefon komórkowy czy komputer lepiej odłożyć z daleka od nas.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz